17 Mayıs 2015 Pazar




                     Lastik tamir kitleri ne kadar faydalı?


Lastiğiniz patlayana kadar veya hava kaçırana kadar bunu tam bilemezsiniz. Benim başıma iki kez geldi ve biraz da olsa tecrübem oldu. İnanın yedek lastiğinizi stepneyi yanınızda taşıyın. Birincisinde hava kaçıran yer biraz daha büyüktü belki o sebepten sprey olarak satılan geçici önlem işe yaramadı. Lastik şişmedi. Jantın üzerine oturdu araba. Stepneyi ev bıraktığım için evden alıp arabayı bıraktığım yere gelmek biraz zahmetli oldu. İstanbul dışında olsa bana 200 tl masraf olurdu. Tamirciye gidip lastiği jant tan sökünce içindeki sprey su gibi duruyordu. Tüm kurallarına göre uygulamama rağmen. Aradan bir yıl geçtiğinde yıldız parkında bir vida girdiğini farketim. Onada spreyle müdahale ettim. Sonuç aynı yine kaçırıyor. Bu malzemeler yav çok kısa raf ömrü var yada gerçekten etkili değil. Tamirciler fitil atmayı öneriyorlar. Ben yedek lastiğinizi arabanıza alıp korkulu rüya görmeyin diyorum. Bu konuda iki kez yolda kalan biri olarak.





Vida 25 mm boyunda.



Çıkardıktan sonra hava kaçırıyordu.




Lstik tamiri için satılan spreylerden aldım iyi bir marka sonuç bu işte.





Fakat sonuç ortada vidanın deliğinden sprey sıvısı çıkıyor. Normal de katılaşıp deliği tıkaması gerekirdi.






11 Nisan 2015 Cumartesi




Renkli Jantlar


Jazz acaba renkli jantlarla nasıl olur. Bu konuda çok seçenek var ama uygulamalar dan hangisi iyi.














7 Mart 2015 Cumartesi





                          Jazz egzos gazı değerleri. 


Jazz bu konuda çok çok iyi egzos gazı değerleri ile göz kamaştırıyor. Bu değerlerde Karbonmonoksit nerdeyse yok. Diğer değerlerde güzel.





































Honda Jazz car audio (decibel) test.


Jazz araç içi ses (Desibel) testi.


Jazz ses yalıtımında çok iyi değil. Aracın en zayıf yanlarından biri bu bence. Arka teker davlunbazların da  yalıtım yok. Kapı lastiklerinin aralığından da ses geliyor. Bu ses 80 km ve üstü hızlarda belirginleşiyor. Otoban da fırsatım olunca ölçümlere geçtim.Jazz sakin bir otobanda 80 km civarı 70 desibel kadar ses üretiyor iç mekanda. 





Bu ses seviyesi yanımdan gecen kamyonlar tarafından 5 desibel daha artıyor. 






Merak ettiğim diğer konuda acaba 80-100 km hızla giderken kendi korna sesimi nasıl duyuyorum. Kornaya bastığımda ses seviyesi 5 desibel yukarı çıkıyor. Tabi camlar kapalı. 


 Daha sonra tünellerde jazz ne kadar ses içeriye alıyor dedim ölçüme devam ettim. Tünelde o an bulunan araçların cinsine bağlı olarak 5-10 desibel daha yüksek bir ses oluşuyor. 





Bir de 100 Km üstü testlerde de artış çok bariz değil. 100 Km de 75 desibel. 120 ve üstünde en fazla 140 kadar ölçtüm. 80 desibel civarı oldu. Ayrıca sesi etkileyen diğer bir faktör ise asfaltın yapısı. Eğer asfalt sıcak ve küçük taşlardan oluşmuş silindirle düzletilmiş bir asfaltsa ses 5 desibel kadar düşüyor. Fakat yol önce asfaltlanıp üstüne çakıl dökülüp sonra araçlar yolu ezerek oluşan asfaltsa ses seviyesi en az 5 desibel yüksek oluyor. 



Bazı ses seviyeleri.

0 dB Insan kulaginin duyabilecegi en düsük ses
30 dB Fisilti, sessiz konusma 
50 dB Yagmur düsüsü, sessiz ofis, Buzdolabi, Havalandirma 
60 dB Bulasik makinasi, Dikis makinasi, normal bir konusma. 
70 dB Yogun trafik, elektrikli süpürge, saç kurutma makinasi 80 dB Çalar saat, Metro ;fabrika gürültüsü 
90 dB Tras makinasi, Kamyon trafigi, Çim biçme makinasi 
100 dB Kar araci, çöp kamyonu, müzik seti 
110 dB Rock konseri,elektrikli Testere 
120 dB Uçagin havalanisi, gece klübü 
130 dB Delici çekiç 
140 dB Av tüfegi, Hava hücum uyari sistemi 
180 dB Roket firlaticisi 

Desibeller Kulagimi Etkilemeden Ne Kadar Yüksek Olabilir? 
Uzmanlar 85 desibel üzerindeki sese sürekli maruz kalmanin tehlikeli olabileceginde anlasmislardir. 



Kara kış Jazz'ımı dondurdu ama yıkamadı.

Kış bu kez sert vurdu. Uzun zamndır ilk kez sıfırın altında 6 dereceyi gördük istanbul da. Hava soğuk olunca bizim küçük aküler hata kabul etmiyor. Ben ve misafirlerim kısa bir mesafe gezintiye çıktık kar yağmaya başladığında. Fakat 2 km gitmeden dönmek zorunda kaldık. Toplamda 4 km yolu 4 saat gibi bir zamanda kazasız belasız geldik. O sevinçle arabadan çıkıp sıcak evimize koştuk. İki gün sonra arabanın üzerindeki karları temizlemek için arabanın yanına geldim.



                                            Bu resimlerde kar durmuş ve birazda erimiş hali.



 Arabayı çalıştırmak istediğimde çalışmadı. Işıklar farlar yanıyor. Kumanda çalışıyor fakat marş basmıyor. Biraz daha uğraştıktan sonra Honda yol yardımı çağırdım. 





Topkapı Honda Cem den. Hüseyin ve Ercan bey geldiler. Jazzım aradığı güce kavuşacaktı. Akü takviye cihazı ile 2 saniyede çalıştı. Sağ olsunlar her zaman  yardıma koşarlar. Ve son derece işini bilen insanlar. Bu sebepten dolayı her zaman araba değil. Bayii ve servis alacaksın. Yani komşu almak gibi.  






Elinize sağlık Ustalarım.Hüseyin ve Ercan usta.


İyi bir servis ve bayii desteği varsa arabanız yolda kalmaz.

15 Şubat 2015 Pazar






 jazz beni yine üzmüyor. 2.2 litre 100 km yakıt tüketimi.

Evet honda jazz artık şartlar uygun olursa hava ile çalışacak. Artık 500 tl aylık yakıt tüketimi yok. Normal şartlarda ayda 220 -250 tl yakıt tüketimi. Ortalama  1000 km şehir içi fiyatı. En son ankara istanbul arası 20 km lik ortalama araçta üç kişi var bagaj ful dolu. Klima 25 derece ısıtmaya ayarlı  sisfarları açık. 1500 kg yaklaşık aracın dolu hali. Yakıt değeri bu. Hafif rampalar ve trafik bu değerlerde kalmama izin vermiyor.


19 Aralık 2014 Cuma





                                             Honda jazz ile biraz eğlenmek.

Yazın yeğenimle otoparkatan çıkarken yerlerin mıcırla kaplı olduğunu gördüm. Şurada bira gaza dokunsam heralde bir şey olmaz dedim. Gaza dokundukca arabanın burnu yere yapıştı. Çünkü patinaja düşüyor mıcırı oyup dibe gidiyor lastikler. Tam bu sırada çekiş kontrol devreye giriyor. Ve patinajı kesiyor. Vsa açıkken patinaj devam etmez.Kapatırsanız biraz eğlenebilirsiniz. Dikkat edin etrafta lastiklerin fırlattığı taştan kimse zarar görmesin. Arabada olmasın yoksa kavga başlar. 


1 Aralık 2014 Pazartesi

Honda Jazz Fuel Consumption Table.



                                   JAZZ  YAKIT TÜKETİM  TABLOSU.

 Honda jazz ekonomik bir aile arabası. Fakat istediğinde de hiç ekonomik olmuyor.. İnanın araç sizin sürüş karakterinize göre yakıt tüketiyor. Bazen 100 km/L  3 litre  bazende 10 litre tüketiyor. Bu 100.000 km test ettikten sonra ulaştığım değerler. Bu aracı ilk aldığımda tüm bakımları her şeyi tam iken yapılan testlerde de   4 yıl sonraki testlerde de hep aynı idi. Ve iki jazzım da aynı sonuçları verdi. Siz nasıl davranırsanız o şekilde yakıt tüketimi artıyor azalıyor. Tabi buna onlarca etkende dahil. Tecrübeli bir sürücüye sorulan yanlış bir soru vardır. Yada eksik ve yanlış sorulan bir soru. Senin araç kaç litre tüketiyor. Kaç kuruş yakıyor. Kardeşim bu soruyu hangi verilerle soruyorsun. Onlarca bilinmeyenin hangilerinin var olduğunu sayarak söylüyorsun. Benim aklıma gelen bir kaç tanesini söyleyeyim. Araç ağırlığı standart mı ekstra ağırlık var mı. Araçta kaç kişi var. Yoğun trafikte mi kullanılıyor. Yoksa akıcı trafikte mi. Lastik havaları normal mi. Araçta çalışan elektrikli cihazlar var mı. Klima açık mı. Camlar açık veya kapalı mı. Sık sık trafik ışıklarının olduğu güzergahlarda mı kullanılıyor. Hava sıcaklığı kaç derece. Çok sıcak çok soğuk mu. Yol eğimi nasıl .Rüzgar arkadan mı önden mi esiyor.Ortalama seyir hızın kaç km . Ani kalkış ve duruşlar yapıyor musun.  Ve eklenencek bir kaç şey daha olabilir. İlk aklıma gelenler bunlar. Eğer bu özellikleri aklınıza getirmeden soruyorsanız sağlıklı bir sonuç alamazsınız. Ben jazz yoğun trafikte 10 litre yakıyor dediğimde şaşırıyorlar. Sanki fabrika verisi 6 litre yakacağını düşünüyorlar. Araç o anki şartlara göre tüketiyor. Eğer arıza olsa bir ayarsızlık olsa aynı araç uzun yolda motor ısındıktan sonra ve yol açıldıktan sonra 2.5-3 litre tüketime kadar düşüyor. Bu nasıl oluyor. Bu konular bir çok değişenin etkisine maruz. Bu sebepten bu hesapları yaparken bir çok şeyi göz önünde bulundurmalısınız. Ben tecrübelerimle size hazırladığım ve yıllarcada kullanıp test ettiğim listemi paylaşıyorum.. Bu araç bilgisayarı verilerini lpg tüketimine dönüştürülerek hesaplanmış ve doğruluğu kanıtlanmış bir listedir.. Ypacağınız şey sadece araç bilgisayarındaki tüketim değerini listede bulmak ve karşısındaki değeri okumak. Tek şartı var. Bu liste 25.5 litre tank dolumuna göre yapılmıştır. Fazla gaz almak daha yüksek km gitmenize az gaz almak daha az km yol almanıza sebep olur.. Bu sebepten dolum yaparken hep aynı miktarda gaz almaya çalışın. Zaten tankınız dolumun sonunda yavaşlar siz hedefinize geldiğinizde kapttırın dolumu. Benim simit tank 24-25 litrelerde pompa atıyor. Bazı pompalar 25-26 basıyor. Ara bir değerde hesapladım ve tüm ölçümler bu değere göre yapıldı.



Bu liste de ki rakamlar 10 bin değil 100bin km üstü test sonuçlarıdır. 2014 aralık 19 da  aracın 25.5 litre Lpg ile aldığı yol.  Aracın bir depo bittikten sonraki yakıt tüketim aranı 100 km/L 8.1  benzin 9.72 litrede lpg tüketimi olmuş. Ve 262 km yol gitmesi gerekiyormuş. Listeye göre. Yukarı bakarsanız göreceksiniz. Aşağıda gazın bittiği andaki tüketim değerlerine bakın.


Resimde 261.5 km. 261 km diyelim. Sadece 1km bir hata  oda % 0.3 bir hata demek. Yani normal şartlarda aracınızda bir sıkıntı yoksa bu listedeki tüketim oranlarını yakalayabilirsiniz. Eğer çok farklı değerler görürseniz aracınızın lastiklerini hava filtresini ve diğer bakılması gereken yerlerine şöyle bir gözatın yolunda olmayan şeyler var demektir. 



26 Ekim 2014 Pazar

Honda Jazz headlamp settings



                                        Honda jazz far ayarları


     Belki farlar çok dikkatimizi çekmeyen fakat olmadığında yani far ampulleri bozulup yanmadığında vede ayarları bozulduğunda önemini anlarız. Bizim yoldaki gözlerimiz. Biz far ışığı ile farkediliyoruz. Far ışığı ile yolumuzu net görüyor ve aracımızı güvenli şekilde kullanıyoruz. Ve diğer araçlarla sinyaller far ışığını kısa yada uzun moda alarak haberleşiyoruz. Bu sistem olmadığında yada aksadığında fark etmek ve fark edilmek olayı tehlikeye girer. Bu sebepten dolayı sinyallerimizi park lambalarımızı geri vites lambasını sis lambasını muhakkak arada bir kontrol edin.
     Benim aracımın  genel muayene zamanı gelmişti. İstasyona randevu alarak gittim. Her şeyi yaptığımı düşünüyordum. Aracım muayene bandın da çeşitli kademelerden geçti ve son olarak ta far testleri yapıldı. 



TÜV MUAYENE İSTASYONU. Alttaki resimde sağ farın üstündeki park lambasının yanmadığı sol farın üstündeki küçük park lambasının yandığını görüyorsunuz . Bu muayenede ağır kusur ve tekrar gelmenizi gerktiriyor. Muayeneden önce şöyle bir göz atsaydım bunlar olmazdı.





Rapor elime verildiğinde muayenede 1 ağır kusur 5 hafif kusur 6 kusur bulundu aracımda. O kadar dikkat ettiğim araçta. Bunlardan iki tanesinin haklı diğerlerinin haksız tespit olduğunu düşündüm. 1 TL park ampulü yanmıyordu. Buna hiç dikkat etmemiştim. Çünkü park yapıp arabanın önüne geçip ampulün yanıp yanmadığına hiç bakmamıştım. Kısa far uzun far sinyal,sis farları hep bunlar göz önündeydi. Bu sebepten 1 tl ampül yüzünden muayeneye tekrar baştan girecektim. Yeni randevu aldım ve yine 20 km yoğun trafikte Dudullu TÜV muayene istasyonuna gideceğim.






  Diğer kusurlar ise sis farlarım çok az ışık veriyor. Far ayarlarım bozuk olmasında kaynaklanan 4 kusur.









Bu sebepten Ümraniye kadosan oto sanayide E.O.E isimli iş yerine gittim. Oto klima ve far ayarlarını profesyonelce yapan bir işletme.




 Orada fatih usta ve fikret usta benimle ilgilendi. Diğer arkadaşlarda gayet sıcakkanlı ve ilgiliydi. Çay ikram edip sorunumu çözmeye koyuldular. 





Tüv muayene istasyonunun aynısı aynı cihazlar ile testlerimi yaptılar. 









Aldıkları sonuçlardan bazı kusurlarımın benden kaynaklanmadığı ortaya çıktı. Ama ihmal sonuçta benden kaynaklanıyordu. Aracın far ampülleri sarsıntı ve aradan geçen 2 yıl sonucu biraz eksenden kaymış kırılma ve sapma açıları değişmiş. Sis farlarının zayıflığı ise başka bir sebepten. Ampülleri sağlam ışık gücü iy fakat bağlı oldukları tampon üzerindeki yer aşağı doğru esnemiş. Bu sis farının ışığını ileri değil aşağıya doğru vermesine sebep olmuş. Bu ise ölçüm cihazında ışığın çok zayıf algılanmasına sebep olmuş. Bütün bunların ayarları yapıldı ve test sonuçları bir çıktı ile bana verildi.
















Ayrıca far ampüllerimi osram  %110 daha parlak,35 metre daha fazla aydınlatan,%20 den fazla daha odaklayan ampülü H4 12V 60/55W   ile değiştim.






                        Şimdi yeni muayeneye hazırım. 


Ustama ve diğer ustalara çok teşekkür ederim. Umarım bundan sonra sadece çay içmeye gideceğim.






              Yolunuz aydınlık olsun farlarınız açık olsun.









                                                          Eşref usta ve çalışanlar
Çalışanlarımız toplu halde (SOLDAN SAĞA)
Ender Gönderiç, Fatih Horozoğlu,Eşref Aşkar, Fikret Serin, Fatih Aydoğan
ve Zeynel Korkut (yazlık öğrencimiz)





                                           Özel hazırlanmış zemin
                    




                                       Far ayarı için düzeltilmiş zemin




Eğer  klima  ve far sistemlerinizde bir sorununuz olursa E.O.E  ya uğrayın Eşref ustanı yeri diye sorarsanız daha kolay bulursunuz. Tüv istasyonu dudullu daki yerinden 500 metre ilerde kadosan oto sanayide.  

Adresi 1.Blok No:19 Kadosan oto sanayi sitesi. Tel:0216 415 89 32.